A gyakori árváltozások és árfolyamingadozások kevés üzletágat érintenek annyira, mint az építőanyag-kereskedelmet. Tökölön járunk, az Új-ház Centrum Bau Star 98 Kft.-nél, ahol ma már Pricer elektronikus polccímkék segítik az árváltozások lekövetését. A rendszer bevezetéséről Potocki Györggyel, fejlesztésekért felelős IT szakemberrel beszélgettünk.
A Bau Star 98. Kft. tüzéptelepként kezdte az építőanyag-kereskedést, majd két éve nyitotta új, több mint kétezer négyzetméteres üzletét, ahol az már kiegészült csempeszalonnal és barkácsáruházzal is. Érthető, hogy a növekedést informatikailag is le kellett követni, de konkrétan miért merült fel az elektronikus polccímkék igénye?

Barkácsáruház részlegünkön hozzávetőleg 3500 termék található, ezek cash and carry rendszerben azonnal elvihetők, a csempeszalonban pedig 4500 terméket kínálunk, melyek árait euróban kapjuk meg, így az árfolyamváltozások is közvetlenül befolyásolják az eladási árunkat. A gyakori árváltozásokhoz már a tüzéptelepes időszakban hozzászoktunk, de az árak feltüntetése az eladótérben fejtörést okozott. Elkezdtük kiszámolni, hogy a címkék nyomtatgatása, kivágása és kihelyezése mennyi munkaórát igényel, és horribilis számok jöttek ki. Ehhez adódik még hozzá a címkék ellenőrzése, ami szintén kihagyhatatlan, hiszen egy-egy hibás árcímke kellemetlenséget okozhat a vásárlóinknak vagy akár bírságot is vonhat maga után. Az egyik tulajdonosunk korábban több helyen találkozott már digitális polchelycímkékkel, és azt gondolta, hogy a mi kihívásainkra is válasz lenne.
Hogyan jutottatok a polccímkék gondolatától konkrétan a Pricerig?

Első körben az interneten keresgéltünk, aztán beszéltünk olyan kereskedőkkel, akik már használnak valamilyen ESL megoldást. Összegyűjtöttünk 3-4 szóba jöhető alternatívát, majd ezek forgalmazóival felvettük a kapcsolatot, akik egyenként bemutatták a demóikat. Végül mindent mérlegre téve a Pricert választottuk két döntő ok miatt:

Fontos szempont volt, hogy a Pricer szoftverében - a kétirányú, optikai kommunikációnak köszönhetően-, egyszerűen követni lehet a címkék pontos állapotát, illetve a háromszögelléses technológia segítségével a forgalmazott cikkeink pontos helye is meghatározható, valamint áthelyezés esetén, le is követhető az eladótérben. A versenytársak wifis vagy rádiós megoldásai ezeket a funkciókat csak részben, vagy egyáltalán nem tudják. A másik meggyőző érv az volt, hogy a Pricerrel csv fájlokon és az integrált rendszerünkön keresztül is kommunikálhatunk. Újház partnerként a Vectory ERP-t használjuk, és már erre is volt a gyakorlatban működő referenciája a megoldást szállító Szintézisnek. Természetesen az ár sem volt elhanyagolható szempont, de az utolsó körben bennmaradt két rendszer közül a Pricer volt a drágább, viszont annyival többet kínált, hogy úgy gondoltuk, hosszú távon jobb döntés.
Mi történt az után, hogy letettétek a voksotokat a Pricer mellett?

Megrendeltünk 3500 szegmens, 4500 grafikus és 20 db óriás, HD polccímkét, utóbbiak a több termékes boxok ártábláiként szolgálnak. A szállításig előkészítettük az infrastruktúrát, kikábeleztük a szerverszobánkig magát a rendszert és a tesztcímkékkel elkezdtük próbálgatni is. A címkék beérkezése után kihelyeztük őket, és következhetett a párosítás, ami igazán flottul ment. A munkatársak hamar megtanulták a Pricer mobilapp használatát, így 2-3 kolléga gyorsan végzett az összekapcsolásokkal. Én magam is kipróbáltam a folyamatot és a mobilom segítségével gyakorlatilag 15 perc alatt 300 szegmenscímkét párosítottam össze termékkel.
A bevezetés után elindult az éles működés. Hogyan történik most egy árváltozás?
Ha egy terméknek központilag változik az ára, akkor erre működik automatizmus a Vectoryban, ami alapján önállóan kalkulálódik a mi árunk. Ez a mechanizmus önműködően lefut minden éjjel 1 és 2 óra között. Ha mi magunk szeretnénk árat módosítani, akkor a kollégák feltöltik az új árakat egy táblázatban. Mindkét esetben a megadott érvényességi időtől kezdve az új ár látszik a címkéken. Nekünk csupán annyi dolgunk van, hogy ellenőrizzük, nincs-e olyan címke, ami nem frissült vagy kallódik. Ennek az lehet az oka, hogy valami eltakarja a címkét, vagy valaki kivitte az eladótérből. Ezért nagyon jó a kétirányú kommunikáció, mert van visszajelzésünk minden címke állapotáról.

Nemrég barkácsrészlegünkön 500 termék ára változott egyszerre, ami automatikusan lefutott, ellenőrzésként csak rá kellett néznünk és láttuk, hogy minden rendben van, nincs hibás címkénk. Mondanom sem kell, hogy manuálisan ez nem ment volna ilyen gyorsan és egyszerűen.
Használjátok a Pricer valamelyik extra funkcióját is?
Mivel még friss a rendszer, jelenleg nem, de a webshopunk miatt a barkács részlegen tervben van a rendelések összekészítését segítő „Click & collect” használata, valamint a távirányítós „Készletértékek megjelenítése” funkció, ami az értékesítők munkáját könnyítené meg.
Úgy tűnik a Pricerrel elégedett vagy. A rendszert forgalmazó Szintézis Informatika munkáját hogyan értékelnéd?
Flottul ment a bevezetési folyamat, de a supportot szeretném külön kiemelni. A kezdetektől van egy konkrét kapcsolattartóm, akit mindig könnyen elérek, gyorsan reagál, megoldja a felmerülő problémákat, gyakran 10 percen belül. Örülök, hogy nem hibajegyeket kell benyújtanom és folyamatosan más-más supportos kollégával egyeztetnem, hanem van egy fix ember, akit kereshetek, képben van velünk és gyorsan, hatékonyan képes segíteni. IT-sként tapasztalatból tudom, hogy ez a legtöbb helyen nem így van, viszont nagyon nagy hozzáadott értéket jelent a közös munka során.